Fra utdelingen av kulturprisen 2019

Godt og vel 100 publikummere overvar utdelingen av kulturprisen for 2019 til Rauma historielag torsdag 16. januar på Rauma kulturhus. Konfransier var kultursjef Øystein Valde, mens Frode Bredeli Aarsbog krydret arrangementet med sang og gitarspill.

Prisen, i form av 20.000 kroner, blomster og et spesiallaget maleri av Gunn Nordheim Morstøl, ble utdelt av ordfører Yvonne Wold. Hun holdt også en tale hvor hun framhevet viktigheten av arbeidet som historielaget legger ned. Leder i historielaget, Arne Steffen Lillehagen, takket for prisen på vegne av styre, tillitsvalgte og medlemmer i laget. Nestleder Ågot Alnes Orvik gjorde seg noen refleksjoner over prosjekter som historielaget har hatt gjennom de 12 årene laget har eksistert.

Rauma historielag hadde i forkant av arrangementet invitert Kenneth Staurset Fåne fra Romsdalsmuseet og direktør for Kulturminnefondet, Simen Bjørgen til å holde innlegg. Fåne kåserte om «Jakten på lokalhistoriske godbiter i Romsdal», og Bjørgen holdt innlegget «Kulturminnefondet – statlig tilskuddsordning for private eiere». Begge innlegg svært interessante.