Ny årbok er på vei

Årbok for Rauma 2016 blir i disse dager sendt til alle medlemmer, og lagt ut til salg i bokhandel og lokalbutikker i Rauma, samt hos Ark Storgata i Molde. Lanseringen av boka blir tradisjonen tro søndag 13. november kl 1700 på Hotel Aak.
arbok-for-rauma-2016Pressemelding:
Rauma historielag har de siste 9 årene hatt gleden av å utgi årbøker for Rauma, som hovedsakelig har omhandlet større og mindre hendelser som på ulikt vis har berørt personer og bygder. I årboka har mange forfattere beskrevet og skildret mennesker og hendelser som har vært med på å sette sitt preg på kommunens utvikling. Felles for disse forfattere, hvis vi skal kalle dem ved denne benevnelse, er at de har en tilknytning til heimkommunen, selv om flere ikke bor her i dag. Historielaget er svært takknemlig for at disse «forfattere» på sin fritid har brukt av tid og ressurser for å dele sine historier og kunnskap med lokalsamfunnet.
Uten skriftnemndas store bidrag, hadde det ikke vært mulig å utgi denne publikasjon som er innholdsrik, mangfoldig i tema og skildring og rikt illustrert – i år også med fargebilder. Styret takker disse tillitsvalgte/medlemmer: Britt Iren P. Neergård, Torgeir Næss, John A. Aasen, Hans Petter Gjerdset, Brit Landmark, Kristoffer Dahle og Halvard Skiri. Igjen et praktverk til terningkast 6 som medlemmer om kort tid vil motta gratis, og andre til en billig penge.

Temavalget i år omhandler naturlig nok at det er 80 år siden Trollstigvegen ble åpnet. Her har Alf Hanekamhaug og Astrid Marstein Kruke bidratt med historiske tilbakeblikk, og hvor Alf Hanekamhaug etter planen vil delta på lanseringen kommende søndag. Vi vil også nevne omtalen av Kristian Brevik – en bauta innenfor kultur og musikklivet i Rauma i mange år som ville ha fylt 100 år i år. Nevnes må også erindringer fra guttedager på Åndalsnes og Isfjorden før og under krigen. Her finner vi spennende og interessante skildringer som mange vil huske! Den kjente forfatter Sigrid Undsets flukt og opphold på Holm under krigen kan vi få innblikk i tillegg til andre krigsminner.
Næringsutvikling, fangst og levevis er rikt beskrevet, bl.a om meieridrift i de ulike bygder.

Historielaget inviterer til en historisk og innholdsrik presentasjon søndag ettermiddag hvor programvert Torgeir Næss vil fortelle mer. Og vi sier velkommen til alle hvor en enkel servering og underholdning inngår!